reklama

Polnočný medveďov rozhovor so Zuzanou Navarovou

Môže vám chýbať niekto, koho ste osobne nepoznali? Môže vám chýbať človek, ktorého poznáte len podľa zvuku jeho hlasu, podľa slov jeho piesní? Mne chýba. Keď som sa v roku 2004 dozvedel, že Zuzana Navarová nečakane odišla, pocítil som prázdno. Kto svojimi pesničkami zaplní miesto, ktoré som mal pre teba Zuzana vo svojom srdci? Už nikdy žiadne nové CD? Už nikdy žiadny ďalší koncert? Tak sa nemôže nikto čudovať, že keď Česká televízia o Zuzane Navarovej priniesla dokument, zostal som na svoje pomery neuveriteľne dlho hore. Pre tú spomienku na niekoho, kto mi chýba.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (64)
Takto si ju pamätám
Takto si ju pamätám (zdroj: www.techno.cz)

Všetko čo by ste mali vedieť o Zuzane Navarovej z kroník sa dozviete tu. Všetko čo potrebujete vedieť o Zuzane ako o človeku, nájdete v jej textoch. Zuzana, počul som ťa spievať slovensky, česky, maďarsky, rusky, rómsky, španielsky aj jazykom domorodých Američanov. Jazyk je v tvojich skladbách ďalším rozmerom vyjadrenia. Nestačia len slová, sú to slová v tom správnom jazyku. Akoby som v tvojich pesničkách vždy obišiel celý svet.

Po horách, po vodách
ach, ty mé blouznění
oheň a vichřice
na prach se proměním
Klopýtej, pospíchej
mrakù se dotýkej
v míru, ne v souboji
kde letí sokoli

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Tvoju hudbu je ťažké zaradiť, je v nej počuť stopy kubánskych rytmov, starej židovskej hudby, ľudových piesní, world musik, folku, šanzónu či českých pesničkárov. S ľahkosťou s akou používaš jazyk, prechádzaš aj hudobnými štýlmi, aby si vyšla ako víťaz. A napriek tomu...

Kde jsou ty písně mý
kde jsou, že tady nejsou
Bylo jich málo
a tak, lí-la-la
voda je vzala
Kde jsou ty vody
kde že jsou, vždyť tady nejsou
Sucho se zdálo
a tak, lá-li-la
noc je vypila

Málokto vie, že vďaka tvojej práci sa stali známi napríklad Ivan Gutierrez, Mário Bihári, Radúza, ale napríklad aj Věra Bílá a Kale. Keď o tebe Gutierrez rozprával, svojim neprekonateľne nežným úsmevom spomínal na najmilší zážitok s tebou.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

My sme měli takovou hru. Ona udělala takhle a já takhle a já jednou namísto toho prstu sem ji dal pusinku. A ona byla taková překvapená a usmívala se. To je má nejpěknější vzpomínka na Zuzanu.

Expresívna Radúza zaujala v mojej hudobnej polici miesto hneď vedľa teba. Mám pocit, akoby vzala tvoju prácu, tvoju hudbu a zakričala ju do sveta z plných pľúc. Zakričala ju z plna hrdla. Cítim z vašej hudby silnú previazanosť. Veľmi som čakal, čo povie o tebe a nebol som ani prekvapený, keď odkázala jednoduché.

Vzpomínky na Zuzanu Navarovou patří k tomu nejcennejšímu co mám a proto se nechci o ně dělit. Děkuji vám, že toto moje rozhodnutí respektujete.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Toľko rôznorodých ľudí sa stretlo v programe o tebe a všetkým z očí pozerala láska. Máš niečo, čo by si im odkázala?

Tak leť
tvùj sokol čapku snímá
no, tak leť
ne bez nás, ale s nima
A hleď, ať nikdá nezaslechneš
výstřel poslední
jen vítr z hor
a zvony polední

Tak běž
ne, neublížíš mouše
no, tak běž
tvùj vlk už řemen kouše
A jako bys už věděl
Že jsi jenom chvíli tu
Střež ulitu a chraň tě Manitou

Celkom ma zamrazilo, keď si na otázku o tvojom kréde povedala jediné krátke slovo.

Neobtěžovat.

Mám rád večery, keď si pustím niektoré z tvojich CD a spievam si s tebou. Je to skvelý spôsob, ako zabudnem na nepodstatné hlúposti.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Jak lovec za dravcem
stín s dlažbou rozpálenou
po škole na kole dom', olé
Jak měsíc nad Hradcem
jak pivo na zelenou
to v parku drnkaj' si Romové

Una castana virginal
lustrosa como un pasamanos
aòejo, de madera densa
'Pera un triz
Madza Nikhaj

Alebo si pomyslim na to ako sa máš

Mám v duši čisto
v srdci jisto
místo, kde slunce vstává

Tak na mý gusto
v hlavě pusto
jenom stromy a tráva

Alebo sa s tebou zamilujem

Zatím
počítám nebe
světla, kam nedostanu
miluju tebe
a pak usnu a vstanu
a tak

Všeobecne sa táto pesnička

Neste mě, neste, ptáci, do nebes
k divokým kachnám volám přes vrátka
Skřivan ať zanechá mě blízko hvězd
a straky odnesou má zrcátka

Neste mě, neste, ptáci, do nebes
divokým kachnám čechrám peřinky
Přes mře žluté přejdu lila vřes
a straky odnesou mé hodinky, ještě dnes

považuje za tvoju rozlúčkovú. Ja som však radšej vybral takúto

Sbalím si sedlo, stan a první lístek z lípy
to jenom jeho Duch ví, pro koho to rost
a že mě vedly k nim jen v srdci Rychlý šípy
a že s nima přejdu přes kamennej most

Júpijá, jé, jupí – plaťte za mì činži
než najdu poklad podle skal
Júpijá, jé, jupí – hrajte za mě „džindži, džindži-brindži“
na mě už vítr zapískal

V roku 2005 vyšlo tvoje CD Smutkúm na kabát. Zohnal som si ho hneď ,ako som sa o ňom dozvedel. Doteraz som si ho nepustil, je odložené v polici. Nemám silu si ho vypočuť. Mám pocit, že ak si ho vypočujem nič nové už od teba nezažijem. Až vtedy pre mňa naozaj odídeš.

Kouzelně hrá poslední:
á-dva-tři,dva-dva-tři
kouzelně hrá poslední:
pam-pa-ri-pi-dus-ta-ta
co nohy má, to v sále:
á-dva-tři-dva-dva-tři
k orchestru zády, čelem k vám,
ta-ta-dus-ta-ta
Štěstím se zpil snad každý host,
ta-ta-dus-ta-ta
jen já už mám tu všeho dost.

Vieš, že som bol na tvojom poslednom koncerte v Bratislave? Sedel som v prvej rade a spieval s tebou, Ivanom a Máriom všetky pesničky. Netušil som to, čo netušil nikto a len ty si to vedela. Že ďaľší koncert už nebude. Posledný. Tak prosím, nakoniec aspoň jeden krátky odkaz aj pre mňa

zatím hodně pus,
jinde víno zkus
a rythm & blues

Dobrú noc.

Roman Daniel Baranek

Roman Daniel Baranek

Bloger 
Populárny bloger
  • Počet článkov:  661
  •  | 
  • Páči sa:  693x

Prémioví blogeri

Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Post Bellum SK

Post Bellum SK

74 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu