Kapitolky z baletu a tanca - 'Padedéé'

Autor: Roman Daniel Baranek | 16.8.2007 o 12:00 | Karma článku: 9,45 | Prečítané:  3712x

V dnešných kapitolkách sa ešte stále zdržíme pri klasickom romantickom balete. Výraz, ktorý som použil v nadpise mnohí ľudia obecne spájajú s baletom, ale ani len netušia čo v skutočnosti znamená.

Samého ma zaujímalo koľkí ľudia vedia, čo vlastne znamená tých pár hlások, ktoré sa vyslovujú ako "Padedé". Väčšina ľudí si myslí, že je to nejaký konkrétny pohyb. Názov pre nejakú otočku, alebo skok. Tiež k nim patríte? Nečudujem sa. Často sú tieto slová používané v úplne nevhodnom kontexte... áno presne tak slová a nie slovo. Z francúzštiny Pas de deux (číta sa pa de dé) by sa do slovenčiny dalo preložiť ako "kroky dvoch". Teda voľný a správny preklad by bol baletný duet.

Je faktom, že všetky tie romantické a klasické balety sú o láske a tak v nich spoločný tanec mužov a žien má logicky jasné miesto. A práve tá časť baletu, kde väčšinou zmiznú všetci ostatní tanečníci a na scéne zostane len zamilovaný pár je práve to Pas de deux.

Táto časť baletu je vlastne vždy o zamilovaní, láske či o milovaní. Tak ako celý balet aj Pas de deux má svoju zaužívanú formu. Striedajú sa v nej časti, v ktorých pár tancuje spolu s časťami, v ktorých sa sólisti prezentujú každý sám.

Práve Pas de deux je v balete priestor, v ktorom môže vyniknúť dokonalosť techniky a precíznosť prevedenia jednotlivých pohybov. Tu môžu tanečnice a tanečníci prezentovať svoje najlepšie schopnosti a svoju technickú virtuozitu. Žiaľ, práve to často spôsobuje, že balet sa namiesto prezentácie zážitku stáva akousi súťažou o dokonalé technické zvládnutie, čo má za následok, že namiesto umenia začíname obdivovať športový výkon.

V spoločne tancovaných častiach predvádzajú tanečníci najmä rôzne pridržiavané a nesené figúry. Partner tu funguje ako vešiak a nosič. Pridržiava partnerku v polohách, v ktorých by vyhrala zemská príťažlivosť a dvíha ju a nosí v najroztodivnejších pózach.

V sólových častiach každý z partnerov predvádza v podstate tie prvky, ktoré sme si popísali v predchádzajúcich kapitolkách. Teda dámy predvádzajú najmä špičkovú (na špičkách) techniku a malé rýchle (petit) piruety a páni najmä veľké (grand) skoky piruety a luftúry.

Takže sa pozrime ako to vlastne vyzerá, keď sa v klasickom balete dvaja zamilujú (milujú)

Veľmi typické Pas de deux z baletu Korzár

Ak už balet o láske, tak potom veční milenci. A takto balí Rómeo Júliu v nesmrteľnej balkónovej scéne. Tento krát však nevydá ani hlások, lebo sa dostal do Prokofievovho baletu Rómeo a Júlia.

A na záver Labutie jazero a takzvané čierne Pas de deux. Čarodejník chce zmiasť princa a dosiahnuť, aby porušil prísahu večnej lásky, ktorú dal svojej bielej labuti. Preto na oslavu na zámku privedie čiernu labuť rovnakú, ako bola princova biela a nechá ju aby princa zviedla.

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

Cynická obluda

V poslednej chvíli

Toto pán Galko s partiou stihli doslova v nadstavenom čase. A od prvého marca nazad do Kauflandu.


Už ste čítali?