Kapitolky z baletu a tanca - Naposledy klasika

Autor: Roman Daniel Baranek | 7.9.2007 o 12:00 | Karma článku: 7,98 | Prečítané:  2861x

Naozaj to môže vyzerať tak, že klasický balet je len práca na dokonalej technike a dril. Uznávam, že aj videá, ktoré som vyberal, boli hlavne o tom, ako špičkoví členovia najslávnejších svetových baletných súborov zvládajú dokonalý baletný pohyb. Písal som o tom, aké je ťažké a vlastne aj zdraviu škodlivé to denno denné ničenie vlastného tela v kráse akou balet bezo sporu je. Ale balet je predovšetkým umenie takže dnes niečo o tom.

Kedy sa zo sólistky stane primabalerína a zo sólistu premier dancer? Stačí technika na to, aby sa z naozaj dobrých tanečníkov stal ten jeden jediný, ktorého meno je na plagátoch s najväčšími písmenami? Je v tom technicky dokonalom pohybe vôbec miesto na emócie? Na umelecký prednes?

Hovorí sa, že skúškou dospelosti pre každú primabalerínu je balet Giselle. Že až vtedy keď sólová tanečnica dostane hlavnú úlohu v tomto balete a zvládne ju, môže sa radiť k ozajstnej špičke. Prečo je to tak?

To čo má úloha Giselle navyše oproti iným úlohám, je bohatosť výrazových prostriedkov. Presne tak. Od primabaleríny sa neočakáva len dokonalá technika, ale aj dokonalé predvedenie vlastných emócii. V balete Giselle musí primabalerína zvládnuť tri rozdielne charaktery.

Na začiatku je Giselle šťastné veselé mladé dievča. Nespútané, hravé. Tak trochu ešte dieťa. Má svojho milého a v kruhu priateliek sa zaoberá vlastne len zábavou. Také nazáväzné poskakovanie po lúke plnej kvetín. Zjednodušene a dnešnou rečou, je to taká trochu bláznivá pubertiačka.

Giselle sa čírou náhodou pri svojich veselých potulkách po lúkach, lesoch a poliach stretne s krásnym mladíkom. Vášnivo sa do seba zamilujú v typickom klasickom Pas de deux. Jej priateľ z rodnej dediny však Giselle prezradí, že krásny mladík je princ a nikdy si ju nevezme. Ako dôkaz svojho tvrdenia prinesie znak princovho stavu, jeho meč. Giselle však odmietne počúvať a tak žiarlivý mladík privolá princovu družinu a Giselle, ktorá nechce veriť jeho slovám, sa dozvie celú pravdu. Navyše princ, ktorý jej sľuboval večnú lásku, je zasnúbený so ženou zo svojho stavu.

Giselle od smútku stratí rozum a bláznivá tancuje na miestach, kde kedysi ako veselé dievča poskakovala. Od žiaľu jej pukne srdce.

Začiatok druhého videa je trochu nudný. Odhalenie princa a príchod jeho družiny je presne to, čo ja osobne v balete príliš nemusím, ale ak počkáte, uvidíte strhujúci výkon Alessandri Ferri ako bláznivej Giselle, ktorý vyrazí dych každému milovníkovi baletu. Je jednoducho úžasná.

Giselle ako nevinné dievča sa po smrti stáva vílou. A to je tretí, rozprávkovo snový charakter, ktorý musí poriadna primabalerína zvládnuť.

Viac o tom ako to celé dopadne vám písať nebudem. Pekne sa vyberte do divadla a rozprávku o nešťastnej láske a smutnom konci si pozrite sami.

V pánskych úlohách takáto skvelá superúloha tuším ani nie je. Pár skvelých charakterových úloh, ktoré nie sú síce hlavné, ale obvykle sa na ne obecenstvo teší, by sme našli. Jednou z nich je napríklad čarodejník v Labuťom jazere.

Jednu skvelú ukážku práce s emóciami predsa len mám. Richardo Bolle a jeho smrť Rómea. Málo techniky, veľa veľmi zaujímavého herectva. Videl som niekoľko krát tancovať túto pasáž aj poriadne preafektovane, ale Bolleho výkon je úplne uveriteľný.

A dnes mám pre vás malú úlohu na záver článku. Máte nejakú obľúbenú emotívne silnú hudbu? Tak si ju pustite. Potom na počítači stíšte zvuk a k tej vašej obľúbenej hudbe si pustite posledné video z tohoto článku.

Za objavenie tejto hry vďačím pánovi Pavlovi Šmokovi, ktorý túto srandičku nazval - Šmokúv videoefekt. Veľa zábavy.

 

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

AUTORSKÁ STRANA MICHAELY TERENZANI

Kotleba má sympatizantov aj medzi mladými Maďarmi, ich počet sa zvyšuje

Keď Maďari nenájdu podporu v Bratislave, obrátia sa k Budapešti.


Už ste čítali?