reklama

Ako Macko povedal "c" 2

Poznáte ten pocit pri potápaní, keď zle odhadnete hĺbku ponorenia a zistíte, že do vynorenia je ďaleko a potreba dychu je priveľká? Držíte zo všetkých síl, máte strach, ale pud sebazáchovy je silnejší a určuje vašu schopnosť vydržať s dychom až do vynorenia. Keď sa potom vynárate, okamžite nasleduje hlboký nádych, vlastne celá séria nádychov. Prichádza onen slastný pocit lahodného vzduchu. Tep búcha až kdesi v krku, srdiečko bije radostne a vzrušene. Zachvacuje vás pocit šťastia a nadšenia. A uvolnenia... Dívam sa na svojich kolegov z kroměříšskej osemnástky. Sme zhruba v polovici pobytu. Niektoré tváre stále napäté, iné smutné či uplakané, ale v niektorých je niečo ťažko idetifikovateľné. Pomaly a opatrne síce, zato však nezadržateľne prichádzajúca pohoda a uvolnenie. Vynárate sa, priatelia moji z hlbokej priepasti. Vaše nadychovanie nie je búrlivé, ako po vynorení z hĺbky jazera, je také trochu ustrašené a opatrné. Akoby ste sa pýtali: Môžem? Naozaj už môžem?

Písmo: A- | A+
Diskusia  (40)

V polovici pobytu prichádza takzvaný "maratón". Matarónom sa nazývastretnutie pacientov s rodinnými príslušníkmi priamo na oddelení a vpsychoterapeutickej skupine. Prišla mama a brat - dvojča.

Mama mala pred sebou ťažkú úlohu. Potrebovala sa dozvedieť, že moja homosexualita je nezvratná a že sa s ňou nedá nič robiť.

Vedel som, že stále dúfa. Dúfa v nemožné. Som vďačný psychiatrovi- sexuológovi, ktorý mi pomohol. Neostalo to len na mne.Precízne sa snažil mame vysvetliť, že ďalšie liečenie nepovedie kničomu a že je veľmi dôležité, aby som ostal sebou samým a zmieril saso svojim životom.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Mama vždy zachovávala k doktorom priam posvätnú úctu. Bolo to prvýkráta zrejme aj posledný, čo som u nej videl prejav zlosti voči lekárovi.Ani sa už nepamätám, aké slová tam zazneli, ale s odstupom rokov viem,že nemôžem svojej matke zazlievať, že sa vtedy nahnevala. Ona totižtoza mňa bojovala. Jedno, že to bol pomýlený boj, jedno, že to bolo lenakési posledné a beznádejné vzplanutie. Bojovala za svojho syna a jasom sťastný, že jej na mne tak záleží...

Samotný maratón v skupine prebehol dobre. Ja som popravde poprosilskupinu, nech sa vyhne téme homosexuality, aby sa mama nemusela cítiťnepríjemne. Dnes viem, že to bola možno chyba. Už vtedy tam bolaväčšina kolegov, ktorí by jej veľmi radi dali na javo, že za mnou stojaa že im moja homosexualita nevadí, že je pre nich dôležité, aký som anie čím som. Možno by to trochu moju mamu uspokojilo. Takto odchádzalaso zmätkom v hlave a skoro sa nám tam v Kroměříži zrútila.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Mama síce odcestovala z Kroměříža smutná a prenešťastná, ale aj tak tobol začiatok novej šťastnejšej cesty, keď sa pomerne rýchlo zmierila smojim zameraním. Neskôr sa mi priznala, že si začala hovoriť: "Pre pánaJána, čo som niekoho zabila, aby som sa musela za niečo hanbiť? Tak, keďje tak, tak je tak. Ja sa nebudem donekonečna krenkovať."

Mama, ja viem, že ešte dodnes máš problém čeliť otázkam milých susedov,čo napriek tomu, že vedia, či aspoň tušia, ako sa veci majú,nerozpakujú sa vypytovať prečo sa s bratom - dvojíčkou neozeníme.(...sme dvojíčky aj v tomto...) Akokeby sa potrebovali popásť, alebo satrochu priživiť na tvojich možných rozpakoch. Ja viem, mama, že našespoločné "svadobné fotky" (urobili sme si súkromne malý obrad.:)) sMedveďom spred rokov ťa zraňujú a aj napriek tomu sa snažíš nedať tona javo. A všetko to chápem tak, ako ty chápeš, že som šťastný aspokojný taký, aký som, a preto si dobrou "svokrou" Medveďovi. Kto bypo tých rokoch zrátal, čo všetko už si na tú jeho abnormálnu postavupošila...

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Pobyt v Kroměříži sa pomaly chýli ku koncu. Mnohí z nás, čo sme hoabsolvovali, si od základu zmenili pohľad na seba. Kroměříž mi možnonedal odpovede na všetky otázky, v každom prípade bol akýmsi začiatkomnovej cesty, z ktorej som už nezišiel. Pokračovaním liečby v Kroměřížiboli potom ďalšie moje už cielené terapie, najmä transpersonálnapsychológia spojená s holotrópnym dýchaním.

Na svoje prekvapenie som sa s otvorenou nevraživosťou v Kroměřížinestretol. Ak sa aj vyskytol problém, vyplýval skôr z neinformovanosti,ako z nenávisti. Ako vtedy, keď ma spolubývajúci na izbe požiadal, abysom sa pred ním nevyzliekal donaha. Chvalabohu nie len ja, ale ajostatní spolubývajúci sa dobre pobavili a vysvetlili za mňa, žehomosexuálny mladý človek, ktorý nepotrebuje pri prezliekaní skrývaťsvoju nahotu ešte nemusí byť exhib a že je to skôr prejavomzdravia...Spolubývajúci pochopil a je jeden z tých, s ktorými somdodnes v občasnom kontakte.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Trvalo ešte dlho predlho, kým som sa dostal do súčasného psychickéhostavu. Celé roky. Som však nesmierne vďačný za každú prežitú skúsenosť,za každé nakopnutie. Bez nich by som dnes nebol tým, čím som. Dokážembyť vnímavý a pritom už nie som taký zraniteľný, lebo som sa naučilškodlivé impulzy spracovávať inak. Naučil som sa povedať nie vždyvtedy, keď mám pocit, že požiadavky okolia na moju osobu sú pre mňaneadekvátne, či inak neprijateľné. Samozrejme mám čo riešiť, ale ktonemá? A ešte (ale to mu nehovorte, aby nespyšnel...:)) som vďačný zaMedveďa. Veď veľký kus tejto cesty absolvoval spolu somnou. Verne,odovzdane a s veľkým pochopením a toleranciou.

tenjeho

Roman Daniel Baranek

Roman Daniel Baranek

Bloger 
Populárny bloger
  • Počet článkov:  661
  •  | 
  • Páči sa:  693x

Prémioví blogeri

Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

24 článkov
Post Bellum SK

Post Bellum SK

75 článkov
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu