Kapitolky z baletu a tanca - Stredoveká didžina

Autor: Roman Daniel Baranek | 23.5.2007 o 13:50 | Karma článku: 9,29 | Prečítané:  3348x

Stredovek sa teda nadobro rozhostil okolo a vytlačil ducha staroveku vlastnou duchovnou silou. V Európe sú pre stredovek charakteristické dve veci. Nástup kresťanstva a nástup feudalizmu. Nový prúd viery vymazal starých bohov a ich chrámy a s nimi zanikol aj mystický význam tanca. Vzniká však celkom nová vrstva obyvateľstva - šľachta a šľachta je bohatá a bohatý ľudia sa chcú baviť. Takže tanec sa presúva do príbytkov šľachty ako dvorný tanec.

Všeobecná predstava stredoveku je značne zidealizovaná. Ušľachtilí rytieri a nádherné dámy v ťažkých bohatých šatách. Všade samá drapéria a zbroj. Ušľachtilosť a... nuž v Európe je v mestách dosť špiny a vonia to tu u nás nevábne. Strašiakom je mor a bežný človek si oproti otroctvu veľmi nepolepšil. Ako nevoľník má len jednu výhodu. Nikto ho neodvezie do cudzej krajiny otročiť. Otročí pekne doma na mieste, na ktorom sa narodil.

Doba je dosť prudérna, Žiadne veľké vášne na verejnosti a tomu sa podriaďuje aj tanec Zohnať na Youtube nejaké video s ukážkami stredovekého tanca sa mi nepodarilo. Snažili sa ma presviedčať, že renesančné dvorné tance majú niečo spoločné so stredovekom. Žiaľ opak je pravdou. Takže čo namiesto videa? No to je jasné. Na dvore španielskeho šľachtica začínajú kratochvíle, hudba hrá. Ide sa tancovať.

No čo sedíte? Povedal som, že sa ide tancovať. A pozor! V pároch.

Základom je správne postavenie. Pán sa postaví vystreto až vzpriamene (aj tak mu odev nedovolí nič iné), pravú ruku vystrie pred seba, hlavu vzpriamenú, pohľad priamo pred seba.

Dáma sa postaví po pánovej pravej ruke. No nie tak blízko, po odstúpte pekne trochu. Svoju ľavú ruku uloží na pánovu vystretú pravú... Budem to musieť spresniť. V žiadnom prípade sa nedotýkajte svojou nahou rukou pánovej nahej ruky. Napriek tomu, že obaja máte rukavičky, uložte ruku na pánovu manžetu. Hlavu má dáma natočenú k pravému ramenu teda smerom od pána a pohľad uprený cudne k zemi.

Uf. To bolo náročné, ale základné postavenie máme. Začne hrať hudba. Dvojštvrťový takt aaaaaa začíname...

Raz dva - obaja krok pravou nohou dopredu.

Raz dva - obaja prinožia ľavú nohu k pravej.

Raz dva - obaja krok ľavou nohou dopredu.

Raz dva - obaja prinožia pravú nohu k ľavej.

Zopakujte štyri krát. Od toľkého tancovania sú tanečníci mierne zadýchaní a vzrušení a prichádza vrchol.

Raz dva - pán spraví pravou nohou úkrok vzad, dáma ľavou nohou úkrok vzad.

Raz dva - pán natáča telo doprava dáma doľava až pokiaľ nestoja oproti sebe. POZOR! Dáma ma hlávku stále cudne sklopenú, pán pozerá priamo pred seba tak trochu ponad dámu.

Raz dva - pán sa ukloní dáme, dáma sa ukloní pánovi. Ak mal pán pokrývku hlavy, je čas zložiť ju.

Raz dva - úklon pokračuje, dáma teraz nepatrne nadvihne hlavu a spod viečok sa pozrie na pána.

Raz dva - je to také vzrušujúce. Hudba, úžasný mladý rytier a ten necudný pohľad priamo na neho... ...dáma omdlie.

Raz dva - teraz asi trošku vypadneme z rytmu. Pán sa totiž musí pokúsiť dámu zachytiť. Je už tiež dosť vyčerpaný a vzrušený a navyše prichádza vrchol tanca, pán celkom beztrestne objíme dámu okolo pása a zachytí ju v páde.

Niekoľko krát raz dva - pán odnáša dámu k lavici kde ju uloží. Od vyčerpania a vzrušenia omdlie tiež.

Bez počítania - očitý svedkovia tohto tanečného čísla od nudy zaspali. Služobníctvo kriesi dámu aj pána a odnáša ich do ich komnát.

Ďakujem, môžete sa posadiť.

Je pravdou, že začiatky dvorného tanca boli také nudné, že by ste sa na ne nechceli pozerať. Až s ďalším bohatnutím šľachty, jej získavaním na vážnosti a tým aj sebadôvere sa začína k tancu pridávať podrep, poskok a dokonca otočenie, či istý manierizmus. Ale to sa už chtiac nechtiac 'prekoprcujeme' k novoveku, ktorý začína najúžasnejším objavom. Objavom kníhtlače.

 

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

AUTORSKÁ STRANA MICHAELY TERENZANI

Kotleba má sympatizantov aj medzi mladými Maďarmi

Keď Maďari nenájdu podporu v Bratislave, obrátia sa k Budapešti.


Už ste čítali?