reklama
Miesto pre vašu tvorbu. Staňte sa súčasťou komunity
Roman Daniel Baranek

Roman Daniel Baranek

Bloger 
Populárny bloger
  • Počet článkov:  661
  •  | 
  • Páči sa:  693x
reklama

Kapitolky z tanca a baletu

Kapitolky z tanca a baletu - Súčasný tanec je vždy súčasný

Roman Daniel Baranek

Kapitolky z tanca a baletu - Súčasný tanec je vždy súčasný

Na túto časť kapitoliek som sa tešil už na ich začiatku, aj keď som vedel, že sa k nemu dopracujem naozaj oveľa neskôr. Je to tak trochu o mojej srdcovke. Tanec a balet mám rád každý, ale toto bude moja top. Žena a dáma, ktorá vypracovala určite najrozšírenejšiu modernú tanečnú techniku. Jej prínos pre moderný tanec je asi taký, ako prínos Alberta Einsteina pre fyziku. Ak je Isadora matkou moderného tanca, potom Martha je jeho kráľovnou. Tvrdila, že výraz moderný tanec nie je správne označenie toho čo robí, pretože každú chvíľu je moderné niečo iné a nazvala svoje umenie súčasným (súdobým) tancom. Vďake nej je názov Contemporary dance najrozšírenejším označením tanečných techník, ktoré vznikli po klasickej tanečnej technike. Moja milovaná Martha Graham.

  • 14. okt 2009
  • Páči sa: 0x
  • Prečítané: 3 522x
  • 16
Kapitolky z tanca a baletu - Matka moderného tanca.

Roman Daniel Baranek

Kapitolky z tanca a baletu - Matka moderného tanca.

Narodila sa v roku 1877 v San Franciscu, skutočne slávnou sa však stala až po príchode do Európy. Bola divoká a nespútaná. Bez obmedzení a zviazanosti. Jej priaznivci ju zatvrdilo volajú - matka moderného tanca. Isadora Duncan.

  • 23. jan 2009
  • Páči sa: 0x
  • Prečítané: 2 481x
  • 29
Kapitolky z tanca a baletu - Ako sa z baletu znova stával tanec.

Roman Daniel Baranek

Kapitolky z tanca a baletu - Ako sa z baletu znova stával tanec.

Po dlhšom čase sa opäť vraciam k sérii článkov o tanci a balete. V prvej sérii sme postupne prešli veľmi stručnou históriou a skončili sme v minulom tisícročí pri balete. Na prelome minulého tisícročia sa však tanečníci sami pocítili potrebu nového pohybového vyjadrovania. Vo výtvarnom umení, rovnako ako v hudbe došlo k obrovským zmenám a tanečníci cítili potrebu na tieto zmeny reagovať. Tak sa pomaly postupne od baletu oddeľuje časť tanečníkov a vracia sa ku koreňom k tancu.

  • 15. jan 2009
  • Páči sa: 0x
  • Prečítané: 2 849x
  • 18
Kibbutz je spoločenstvo

Roman Daniel Baranek

Kibbutz je spoločenstvo

Prvý krát som ich videl pred tromi rokmi. V televízii pri prepínaní programov, som zablúdil na nemecko francúzsku televíznu stanicu Arte. A ten balet, ktorý tam práve vtedy dávali, bol úžasný. V záverečných titulkoch som si prečítal Kibbutz contemporary dance company a bol som uvarený namäkko. Snažil som sa o tejto skupine ľudí zistiť všetko, čo sa dalo a kde sa dalo. Vlastne keď som začal pripravovať ďaľšie pokračovanie mojich kapitoliek z tanca a baletu, rátal som s tým, že KCDC bude mať samostatný článok.

  • 12. jún 2008
  • Páči sa: 0x
  • Prečítané: 2 352x
  • 17
Kapitolky z baletu a tanca - Naposledy klasika

Roman Daniel Baranek

Kapitolky z baletu a tanca - Naposledy klasika

Naozaj to môže vyzerať tak, že klasický balet je len práca na dokonalej technike a dril. Uznávam, že aj videá, ktoré som vyberal, boli hlavne o tom, ako špičkoví členovia najslávnejších svetových baletných súborov zvládajú dokonalý baletný pohyb. Písal som o tom, aké je ťažké a vlastne aj zdraviu škodlivé to denno denné ničenie vlastného tela v kráse akou balet bezo sporu je. Ale balet je predovšetkým umenie takže dnes niečo o tom.

  • 7. sep 2007
  • Páči sa: 0x
  • Prečítané: 2 889x
  • 15
reklama
Kapitolky z baletu a tanca - 'Padedéé'

Roman Daniel Baranek

Kapitolky z baletu a tanca - 'Padedéé'

V dnešných kapitolkách sa ešte stále zdržíme pri klasickom romantickom balete. Výraz, ktorý som použil v nadpise mnohí ľudia obecne spájajú s baletom, ale ani len netušia čo v skutočnosti znamená.

  • 16. aug 2007
  • Páči sa: 0x
  • Prečítané: 4 508x
  • 76
Kapitolky z baletu a tanca - Páni na scénu

Roman Daniel Baranek

Kapitolky z baletu a tanca - Páni na scénu

V posledných kapitolkách sme si pozreli klasický balet v podaní naozaj skvelých tanečníc a dnes by to chcelo aj pár tanečníkov. V mnohých baletoch muž pôsobí tak trochu ako mobilný vešiak. Vždy je práve tam, kde sa dáma potrebuje zachytiť, alebo oprieť. Medzi tým trochu špeditérskej práce. Zdvihnúť partnerku, preniesť do nejakej vzdialenejšej časti javiska a tam znova položiť. No teda, na prvý pohľad nič moc. Veď to tuším ani nevyzerá ako umenie, pripomína to skôr technickú podporu. Nemali by mať namiesto tých pančušiek s vypchávkami radšej oblečené nejaké montérky?

  • 9. aug 2007
  • Páči sa: 0x
  • Prečítané: 2 865x
  • 25
Kapitolky z baletu a tanca - Klasika je klasika

Roman Daniel Baranek

Kapitolky z baletu a tanca - Klasika je klasika

Klasický tanec, teda balet, je kráľovskou tanečnou disciplínou, ktorá využíva tie najladnejšie a najgracióznejšie pohybové štruktúry. Málokto vie, že každý pohyb, ktorý tanečníci baletu vykonajú, má presné meno a presne popísaný spôsob vykonania. Dokonca každý z nich niečo konkrétne znamená a mnohé pohyby sa v choreografii používajú presne popísaným spôsobom, aby popísali situáciu či význam. Napríklad taká arabeska. (Pre nezainteresovaných niečo ako lastovička. Teda stoj na jednej nohe a druhá je vystretá do zadu.) Takže taká arabeska sa dá vykonať štyrmi rozličnými spôsobmi a jeden z nich sa volá rozlúčková arabeska a skúste uhádnuť kedy sa v choreografii použije.

  • 10. júl 2007
  • Páči sa: 0x
  • Prečítané: 4 459x
  • 63
Kapitolky z baletu a tanca - Renesančné hopsanie

Roman Daniel Baranek

Kapitolky z baletu a tanca - Renesančné hopsanie

Začiatky renesancie patria ešte do stredoveku, ale vlastne len v Taliansku, zvyšok Európy zasiahla táto nová vlna, ktorá do centra pozornosti priniesla opäť človeka až v novoveku. Jednou z najdôležitejších vecí, ktoré ovplyvňujú umenie tejto doby je zrod strednej vrstvy. Veru tak. Už nie sme len banda nevoľníkov, ktorí bezo zvyšku patria pánovi územia. Namiesto na panskom, začínajú niektorí Európania pracovať na svojom.

  • 8. jún 2007
  • Páči sa: 0x
  • Prečítané: 4 166x
  • 30
Kapitolky z baletu a tanca - Stredoveká didžina

Roman Daniel Baranek

Kapitolky z baletu a tanca - Stredoveká didžina

Stredovek sa teda nadobro rozhostil okolo a vytlačil ducha staroveku vlastnou duchovnou silou. V Európe sú pre stredovek charakteristické dve veci. Nástup kresťanstva a nástup feudalizmu. Nový prúd viery vymazal starých bohov a ich chrámy a s nimi zanikol aj mystický význam tanca. Vzniká však celkom nová vrstva obyvateľstva - šľachta a šľachta je bohatá a bohatý ľudia sa chcú baviť. Takže tanec sa presúva do príbytkov šľachty ako dvorný tanec.

  • 23. máj 2007
  • Páči sa: 0x
  • Prečítané: 3 383x
  • 54
reklama
Kapitolky z baletu a tanca - Staroveké tanečné uvolnenie

Roman Daniel Baranek

Kapitolky z baletu a tanca - Staroveké tanečné uvolnenie

Čo vás prvé napadne keď sa povie starovek? Staré Grécko, Rím, Egypt, Čína... Vo všetkých týchto strediskách starovekého umenia, vedy a filozofie sa tancovalo hojne. No akosi sa nikomu nepodarilo nájsť zachovalý videozáznam. Tak sa spoliehame skôr len na výtvarné stvárnenie tanečníkov na vázach a inom riade. So starovekými kultúrami v Európe sa všeobecne spája dosť silný kult tela. Ideál existuje. Múdrosť a krása v dokonalej jednote to je Kalokagátia. Staré grécke či rímske sochy oslavujú krásu a ladnosť a staroveká filozofia je základom poznania sveta až do dnešných dní.

  • 4. máj 2007
  • Páči sa: 0x
  • Prečítané: 5 829x
  • 35
Kapitolky z tanca a baletu – Prirodzené tancovanie

Roman Daniel Baranek

Kapitolky z tanca a baletu – Prirodzené tancovanie

Ak si chceme urobiť obraz o tom, ako asi mohla vyzerať taká sobotná diskotéka u lovcov mamutov, najlepšie je pozrieť si tance prírodných národov. Prirodzený tanec, ktorý nemá žiadne technické pravidlá, učí sa prirodzene pri samotnom tancovaní, prenáša sa z generácie na generáciu a verte tomu, že je obvykle dosť vymakaný.

  • 25. apr 2007
  • Páči sa: 0x
  • Prečítané: 3 579x
  • 49
Kapitolky z baletu a tanca - Úvod

Roman Daniel Baranek

Kapitolky z baletu a tanca - Úvod

Na toto sa pripravujem už veľmi dlho a veľmi rád. Tanec je moja obľúbená téma. Venoval som sa mu zopár rokov a dokonca som ho aj študoval. K tancu som sa dostal náhodou. Pamätáte si film Piti Piti Pá? Boli sme očarení a našlo sa pár nadšencov, ktorí si povedali, že aj u nás na Slovensku treba začať s niečím podobným. Postupne sa založili až tri súbory moderného tanca. Ústredné osvetová stredisko v rámci podpory ZUČ niekedy v osemdesiatych rokoch pripravilo štvorročné štúdium so zameraním Pedagogika moderného tanca. A ja som mal to šťastie, že som túto školu skončil. Tancoval som, učil som tanec a spravil som aj niekoľko choreografií. Tanec mám rád a venovať mu pár článkov mi bude potešením. Nemám ambíciu priniesť encyklopedické informácie, ani zahŕňať čitateľa údajmi a faktami, hoci sa im asi nevyhnem. Tanec je predovšetkým radosť a dúfam, že práve toto sa mi podarí vytĺcť z mojich článkov. Tak teda poďme na to.

  • 18. apr 2007
  • Páči sa: 0x
  • Prečítané: 3 122x
  • 59
reklama
SkryťZatvoriť reklamu